A roaster’s viewpoint: underpinning sustainability and quality through certification.

Kresne kaffedrikkere vil ha mer enn merker og kvalitet – de vil vite hvordan seriøse kaffehus jobber med sporbarhet og bærekraft i hele verdikjeden, helt ned til den enkelte kaffegård. Vi får vite hvordan en dynamisk holdning til sertifiseringer har understøttet Matthew Algies arbeid med bærekraft og gjort det mulig for dem å jobbe med kvalitet helt ned på gårdsnivå. Eksempler fra Etiopia og Peru demonstrerer hvordan selskapets satsing på flere sertifiseringer har gjort det mulig for dem å ta ansvar for viktige spørsmål som klimautslipp, tilpasning til klimaendringene og likestilling mellom kjønnene.

Matthew Algie er Storbritannias ledende uavhengige kaffebrenneri og brenner høykvalitetskaffe for store og små kunder over hele Storbritannia og Irland. Selskapet har eksistert siden 1864, og har hele veien fokusert på innovasjon. De kan blant annet ta store deler av æren for Storbritannias espressorevolusjon, og i 2004 introduserte de verdens første trippel-sertifisert espresso. Selskapet har tett kontakt med menneskene som dyrker kaffen de kjøper og bruker sertifiseringer som verktøy for arbeid med bærekraftig jordbruk og økt kvalitet.